Groepswerk start schooljaar



Hoi,

Nog een idee voor de start van het schooljaar.
Een scrabble maken met de groep van alle namen van de kinderen.
Ik zal eerlijk zeggen dat ik het nog niet eerder heb gedaan, maar ik ga het dit jaar proberen.

Het idee is dat de kinderen in kleine groepjes een ontwerp gaan maken. Dus alle namen van de groep moeten gebruikt worden en de namen moeten op minstens 1 plek aan een andere naam worden verbonden. Daarvoor lijkt het me handig om ruitjespapier te gebruiken.

Ik zou deze uitdaging ook gebruiken om te oefenen in; uitproberen, overnieuw beginnen, tactiek verzinnen, samen werken.
Ook goed om dit te benoemen vooraf en te bespreken na de uitdaging.

Je kunt stemmen welk ontwerp het beste is gelukt.

Daarna moeten de letters worden gemaakt.
Je kunt op internet gratis scrabble letters downloaden:

Maar je kunt ze ook door de kinderen laten maken op vierkante papiertjes. (vouwblaadjes?)
Als de kinderen ze zelf maken, kun je de benodigde letters eerlijk verdelen.

We hebben er twee documenten bij gedaan, één met 2 vierkantjes op 1 A4 en één met 6 vierkantjes op een A4, die kun je ook gebruiken om de kinderen hun letter(s) mee te laten maken ipv de vouwblaadjes.

Verder een document met het alfabet in omlijnde hoofdletters. Handig voor de kinderen die het lastig vinden om hun letter(s) zelf te tekenen.
Wil je kleine letters laten gebruiken? Dan kun je misschien één van onze alfabetposters gebruiken als voorbeeld: https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/07/alfabetposters.html

Helemaal leuk als je een echt (junior)scrabble spel kunt regelen. Die kun je dan gebruiken in de spellingles.

Ik zal een update geven als ik het met de groep heb gedaan.

Het is gelukt! In 2 lessen... de eerste les in tweetallen een ontwerp maken. Daarna een ontwerp gekozen, uitgezocht welke letters we moesten maken. De tweede les de letters verdeeld over de kinderen en tekenen maar. Aan het eind heb ik nog de letterwaarde erbij geschreven. En toen opgeplakt. Iedereen trots!






Groetjes, Suzanne en Anita










Reacties