
Dag,
Welkom terug bij leren met Anita en Suzanne.
Binnenkort beginnen we op school met het thema Ik hou van Holland.
We gebruiken de methode Blink als uitgangspunt. Maar ik vind het leuk om dat nog wat meer aan te kleden en ook andere vakken erbij te betrekken.
Ik heb een heleboel ideeën verzameld de afgelopen tijd die ik hier voor mezelf op een rijtje zet. Kan iedereen ervan mee profiteren!
Voor groep 5/6 gaat het over:
- tradities in Nederland in vergelijking met andere landen
- wat is typisch Nederlands, ook qua eten
- Hollandse meesters, waaronder Rembrandt met een link naar de Gouden eeuw
- Het Wilhelmus met een link naar de 80 jarige oorlog
- De grote 5 van Nederland, met een link naar de provincies en landschappen
Hieronder de ideeën bij de verschillende lessen. Maar je kunt ze natuurlijk ook gebruiken als je deze methode niet gebruikt, maar wel werkt met het thema Holland/Nederland.
Klik op de linkjes of op de documenten om ze te downloaden of om naar de betreffende website te gaan.
Intro
Een hoek op school versieren met het thema, alle boeken erbij uitstallen over het thema.
Op de eerste dag van het thema, allemaal verkleed in oranje naar school!
Op de eerste dag in de pauzes Hollandse spelletjes; stelt lopen, hoepelen, kaatseballen, knikkeren, touwtje springen, blik gooien, tollen.
Trakteren op een dropje/stroopwafeltjes/bitterballen/koetjesreep ed.
Pepernoten bakken.
Amerikaanse kinderen proeven Nederlandse snacks:
En ze proberen Nederlands eten:
Knutsel een Hollandse etagère met kopjes en schoteltjes van thuis of uit de kringloopwinkel.
Foto: Margriet BosKleurplaat met Hollandse items:
www.freepik.com/vectors/travel'>Travel vector created by gohsantosa2
Blockposter Hollandse kleurplaat in 16 stukken om met de groep te kleuren zodat je een megaposter krijgt.
Poster met typisch Hollands eten, klik er op om het te downloaden.
Les 1
Welke tradities hebben jullie thuis als er iemand jarig is?
Gebruik de placemat methode:
Laat kinderen hun eigen tradities in de buitenste vakken schrijven. De gezamenlijke tradities komen in het midden. Zouden dat typische Nederlandse tradities zijn?
Organiseer een spelletjesmiddag met Oud-Hollandse spelletjes, of laat de kinderen dat zelf organiseren. Met sjoelen, spijkerpoepen, blik gooien, stelt lopen, touw trekken, zak lopen, stoelendans, ezeltje prik (https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/06/ezeltje-prik.html)
en boter, kaas en eieren
Maak zelf een tol om mee te tollen:
Doe gezelschapsspelletjes die typisch Nederlands zijn of iets met Nederland te maken hebben, zoals Stap op, monopoly, ganzenbord, pim pam pet, mens erger je niet, scrabble, sjoelen, enz.
Een tekenles om een bollenveld te tekenen:
Hoe worden klompen gemaakt?
Hoe wordt kaas gemaakt?
Superleuke website over molens:
Knutsel een molen met lego/knex/kosteloos materiaal. Of met een bouwpakketje:
Of download hier een bouwpakket van een molen voor de doorzetters:
Voor de Engelse les, wat wordt er over Nederland gezegd?
Maak een Delfts blauw "tegeltje", Geef de kinderen alleen blauw en wit en laat ze daar de verschillende kleuren blauw van mengen. Je kunt er een spreuk in zetten of iets typisch Hollands.
We hebben een format gemaakt met en zonder versiering:
Klik op het document om het te downloaden.
Filmpje over Delfts blauw:
Laat kinderen op een stevig stuk hout een grachtenpand branden met een houtbrander, daarna kun je al die grachtenpanden naast elkaar zetten. Er zijn vast niet genoeg branders voor de hele groep, maar dit kun je wel in een circuit doen of op workshop/talentmiddag.
En korte quiz van 5 vragen over oud-Hollandse spelletjes van Kidsweek:
Extra bij het bronnenblad van Blink bij deze les:
Mooi filmpje over het holifeest van Hindoes, andere culturen hebben andere tradities en gebruiken.
Een filmpje met uitleg hoe een hennatatoeage wordt gemaakt:
Extra bij het logboek van Blink bij deze les.
Filmpje over aardappels, waar komen ze vandaag, hoe zijn ze in Nederland gekomen.
Filmpje over de tulp, waar komt het vandaan en hoe is het in Nederland gekomen:
Filmpje over hoe klompen worden gemaakt met een stukje geschiedenis:
Extra info over klompen, zijn ze een Nederlandse uitvinding?
Les 2
Bezoek een natuurgebied, op de site van Staatsbosbeheer kun je zoeken welke natuurgebieden in de buurt van de school zijn.
De big five:
https://schooltv.nl/video/the-big-five-van-nederland-edelhert-bever-zeehond-ree-en-wild-zwijn/#q=ree
Of als je wat meer tijd hebt, een aflevering van de Buitendienst over de big five.
Poster van de big five, klik er op om het te downloaden.
https://rangers.wwf.nl/siteassets/spreekbeurten/wwf-spreekbeurt-wilde-dieren-in-nederland.pdf
Les 3
Reactiespel om de provincies en hoofdsteden te oefenen.
Maak een kwartet van de 12 provincies met op elke kaart 4 kenmerkende plekken of gebouwen.
Opdracht: zoek in elke provincie een leuke activiteit om te doen met kinderen. Noteer die per provincie en zoek ook uit hoeveel het kost per persoon. Maak een QR code van de website en plak die erbij. https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/05/qr-code-maken.html
Extra: hoe kom je daar met het openbaar vervoer vanaf je eigen huis?
Werkblad om één van de big 5 verder te onderzoeken:
En als de wolf zich nog verder settelt in Nederland, komt die dan bij de big 5? Krijgen we dan een big 6, of valt er dan eentje af?
Start de les versierd met oranje attributen. (als je het thema niet bent gestart met z'n allen in het oranje)
Extra info over Willem van Oranje van de site de canon van Nederland, waaronder filmpjes, canonclips en een vensterplaat
Extra info over de tachtigjarige oorlog van de site de canon van Nederland, waaronder filmpjes, canonclips en een vernsterplaat.
Vroeger en zo aflevering over de beeldenstorm.
Uitleg van schooltv over het Wilhelmus.
Schooltv fragment over hoe we aan de kleur oranje komen als nationale kleur.
Kleurplaat van het wapen van Nederland
Les 4
Museumspeurtocht in de school. Wij hebben dit gebruikt tijdens de kinderboekenweek, maar deze speurtocht past hier ook prima bij. We hebben de schilderijen toen op de ramen van de school geplakt zodat je ze aan de buitenkant kon zien. Zo konden de kinderen ze ook tijdens de pauzes bekijken en hadden de andere groepen geen last van de groepen die de speurtocht deden. In deze post staan ook allerlei linkjes naar filmpjes over bekende Hollandse schilders.
Het volgende spel is een online speurtocht in de eregalerij van het Rijksmuseum.
Kinderen zoeken in de eregalerij naar sleutels en ze krijgen bij elk schilderij wat informatie en ze moeten er een letter noteren. Echt leuk gedaan! Je kunt inzoomen op de schilderijen, dat moet anders zie je de sleutels niet. Handig om zelf even een paar raadsels op te lossen, dan weet je hoe het werkt.
Stel dat je groep door corona een paar dagen thuis moet werken, dan is dit ook een mooie thuisopdracht.
Je kunt ook zonder dit spel virtueel rond lopen in de eregalerij. Je kunt de kinderen vragen hun top 3 samen te stellen. Daarna kun je kijken welke top 3 de groep heeft.
Die top 3 kun je dan hier https://www.rijksmuseum.nl/en/rijksstudio uitprinten en in de klas hangen.
Schooltv filmpjes over de Gouden eeuw:
https://schooltv.nl/video/vroeger-zo-slavenhandel/#q=gouden%20eeuw (niet alles was "goud")
Extra:
De film Koningsdag mooi als afsluiting. Duurt een half uur:
Een spelletje met Nederlandse spreekwoorden:
Kinderen kunnen zelfstandig spreekwoorden oefenen op de volgende site:
Woordzoeker met grote steden uit Nederland.
Sluit het thema af met oliebollen bakken.
Dobbel een verhaal:
Verschillende werkbladen binnen het thema, waaronder woordzoeker, het Nederlandse wapen, een rekenblad en mandala.
Het is een hele lijst geworden, vul me gerust aan in een comment.
Ik heb er al zin in gekregen!
Hoop dat jullie er ook wat aan hebben.
groetjes Suzanne en Anita (met dank aan mijn collega Marinka voor het meedenken!)
Reacties
Een reactie posten