Redactie sommen tafels


Hoi,

Welkom terug bij leren met Anita en Suzanne.

Ik ben met onze groep druk bezig met de tafels. Het is naast het kennen van de tafels ook belangrijk dat de kinderen de som in een situatie kunnen herkennen. Vaak gebruik ik de site redactiesommen.nl, maar nu wilde ik geen mix van sommen, maar alleen situaties met keersommen. Ik heb er bewust voor gekozen om bij de laatste twee sommen gebruik te maken van twee tijdsaanduidingen (week en jaar) zodat kinderen merken dat ze niet klakkeloos de twee getallen uit het verhaaltje met elkaar kunnen vermenigvuldigen.

Verder heb ik in deze lessen ook de kinderen zelf verhaaltjes laten verzinnen bij een aantal tafelsommen en ze keersommen laten uit tekenen. Je kunt daarnaast ook de sommen laten uitspelen/laten noteren op een getallenlijn en laten leggen met materiaal. Dit zijn de werkvormen uit de vertaalcirkel.

We gebruiken om de tafels te oefenen ook de rekenspelletjes van onze blog en www.tafeldiploma.nl.

Misschien kun jij dit werkblad ook goed gebruiken, vandaar dat ik het deel.
Klik op het document om het te downloaden.

Succes ermee!

Groetjes Suzanne en Anita








Reacties