Verwerking bij de Podcast 'Onmisbare uitvindingen'



Hoi,

Welkom terug bij leren met Anita en Suzanne.

We hebben weer een toffe Podcast ontdekt, namelijk Onmisbare uitvindingen van Het Klokhuis.
Er zijn inmiddels 10 afleveringen waarvan we er al een paar geluisterd hebben. Heel leuk en leerzaam om in de klas te luisteren. Om het leereffect te vergroten hebben we een verwerkingsblad gemaakt die je na elke aflevering kunt gebruiken.

Bovenaan kunnen de kinderen invullen over welke uitvinding het gaat. Verder kunnen ze onder het luisteren en daarna de vakken invullen. Aan het eind van de Podcast vragen de makers zich af of deze uitvinding onmisbaar is. Daar zijn argumenten voor en tegen. De kinderen hebben vast ook argumenten voor of tegen, die kunnen ze invullen in het laatste vak. Het lijkt me voor de kinderen een mooi voorbeeld als ik het zelf als leerkracht ook invul tijdens het luisteren.

Na de podcast zou ik wat tijd geven om het blad verder in te vullen. Daarna kunnen de kinderen die naast elkaar zitten de dingen delen die ze hebben opgeschreven. De één interviewt de ander en daarna wissel je van rol. Je kunt nog een paar keer wisselen van maatje. Als jezelf het blad ook hebt ingevuld, kun je meedraaien en gelijk terug horen wat er zoal is opgeschreven.

Je kunt nog afsluiten met een debat. Zijn er voor- en tegenstanders van de stelling dat deze uitvinding onmisbaar is? Dan kun je er twee tegenover elkaar zetten voor een debat.

Er staat niet bij de afleveringen waar ze over gaan. Ik heb er inmiddels al een paar gehoord dus kan ik vast wat onderwerpen verklappen, dan kun je gerichter kiezen. Vul gerust aan in een comment.

Aflevering 
  1. de w.c.
  2. de tijd (de klok)
  3. het paspoort
  4. de spiegel
  5. de fiets
  6.  
  7.  
  8.  
  9.  
  10.  
Veel plezier hiermee! 
Ik ga deze Podcast gebruiken bij het Blink thema 'Grote experimenten'

Groetjes Suzanne en Anita

PS: klik op het werkblad om het te downloaden.



Reacties