Duolingo in de klas


Hoi,

Welkom bij leren met Anita en Suzanne.
We delen graag ideeën, tips en downloads voor in de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs.

Vandaag deel ik mijn ervaring met het gebruik van Duolingo in de klas. We liepen tegen de grote niveauverschillen aan bij het geven van Engelse lessen. Daarom proberen we nu Duolingo uit, omdat de kinderen hier op hun eigen niveau kunnen werken.

Om er met de klas mee te kunnen werken start je op
schools.duolingo.com. Als je zelf al een account hebt, kun je daarmee inloggen, anders maak je een account. Daarna word je met verschillende vragen door het aanmeldproces geleid.

Je laat de kinderen een eigen account maken met hun school-email of de kinderen gebruiken het account dat ze zelf al hebben. 

Om de accounts van de kinderen te koppelen, kijk je in je eigen account bij meer aan de linkerkant van het scherm. Daar klik je op Schools en daarna op Instellingen. Daar vind je de klaslokaal code.

De kinderen gaan in hun eigen account ook naar Meer en klikken daar op Instellingen. Ze klikken daar rechts op hun scherm Duolingo for schools aan. Er verschijnt een balk waar de klaslokaal code ingevuld kan worden. Nu zijn de kinderen gekoppeld en kun jij zien wat de kinderen hebben gedaan op Duolingo en kun je werk voor ze klaar zetten. 

Omdat de niveaus van de kinderen wat Engels betreft nogal uiteen lopen, heb ik ervoor gekozen om de kinderen die nieuw zijn op Duolingo bij de start een toets te laten maken. Zij moeten daarvoor bij het maken van hun account kiezen voor Ik kan al een beetje Engels, als daar naar wordt gevraagd.
Zo starten de kinderen op het niveau dat ze hebben. Werk klaar zetten doe ik dus niet, ik laat ze op hun eigen niveau verder gaan. Woorden die door meerdere kinderen fout worden gedaan, bespreek ik met de groep, zoals; Graag gedaan = You're welcome.

In de klas is het uitspreken van woorden vaak lastig omdat de microfoon meerdere stemmen opvangt. Je kunt kiezen om te oefenen zonder microfoon. Ik laat telkens een aantal kinderen van de groep een rustig plekje zoeken in de school om die keer wel te oefenen met de uitspraak. 

De kinderen zijn erg gemotiveerd en sommigen oefenen thuis verder. 
Tot nu toe zijn we tevreden met dit programma. Ik zal over een aantal maanden weer even een update geven. 
Maar mocht je ook willen starten, dan hoop ik dat deze blog je snel op weg helpt. Ik ben zelf wel even bezig geweest voordat ik de handigste manier had gevonden. Ik was eerst bezig geweest met alle leerlingen in te voeren in mijn eigen account, tot ik ontdekte dat je ze makkelijker kunt koppelen met de klaslokaal code, dus ook de kinderen die al een account hebben.

Mocht je rond de Kerst iets anders willen doen met Engels; Suzanne heeft een leuk Kerstverhaal geschreven in het Engels, met een verwerking.

Verder hebben we nog een Engelse Kerst woordzoeker.

Voor in de zomer hebben we een Engels Zomerpuzzelboekje gemaakt.

Mocht je de lichaamsdelen willen oefenen in het Engels, dan vind je hier een leuke werkvorm met materiaal.

Als laatste een poster voor in de klas met de basiswoorden in het Engels.

Succes en veel plezier!
Groetjes Suzanne en Anita



Reacties