Weer beginnen met je groep





Hallo,

Welkom terug bij leren met Anita en Suzanne.
De scholen mogen 11 mei weer beginnen. Wat doe je de eerste dagen met de kinderen in de klas? Hieronder wat ideeën, vul ze gerust aan in de reacties, zo helpen we elkaar verder.

Update; op 8 februari beginnen we weer na de tweede lockdown. We hebben deze blog zoveel mogelijk bijgewerkt, zodat je het ook nu weer kunt gebruiken.

1. Welkom Terug
We zijn natuurlijk super blij dat we weer naar school kunnen en trots op wat we hebben neergezet. Hier een aantal dingen om dat te vieren.


Een thuiswerkdiploma: 

Even inchecken, hoe voel je je?: 

2. Veel spelen

Veel kinderen hebben de afgelopen tijd binnen gezeten. Veel schoolwerk was achter de laptop. Geef ze de tijd om weer te bewegen, op te gaan in hun spel en elkaar weer te ontdekken.

Buiten:
Omgekeerd verstoppertje: 
https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/05/rondje-verwisselen.html

Haal bij de kringloopwinkel of neem van thuis mee oude pannen en pollepels. Zorg dat je buiten water hebt en kliederen maar:
https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/04/heksensoep-maken.html 

Een bord op Pinterest met een heleboel ideeën om het spel op het schoolplein te verrijken:
https://nl.pinterest.com/search/pins/?q=kommee&rs=typed&term_meta[]=kommee%7Ctyped

Een site met veel groepsspelletjes:
https://www.spelensite.be/ 

Je kunt ook een aantal oude banden/takken/pallets op het plein leggen, kinderen weten daar wel raad mee.
Of schelpen en stenen in de zandbak, die dagen kinderen uit tot ander spel.

Binnen:
Boter kaas en eieren en land veroveren:
https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/04/spelletjes-boter-kaas-en-eieren-en-land.html

Vingerhaken met de klas, zodat je daarna het hek ermee kan versieren:
https://jufmarit.wordpress.com/2020/02/04/vingerhaken/

Lekker kleuren en kletsen.
Kleurplaten om zelf af te tekenen:
https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/05/kleurplaten-om-zelf-af-te-maken.html
Geometrische kleurplaten:
Kleurplaten met patronen:
Symmetrische kleurplaten:
Kleurplaten onderbouw Saskia Pekelharing hoe het er thuis uit zag bij het thuis werken:

Ik hoop dat je veel speelgoed in de groep hebt. Dan kun je dat inzetten om kinderen in koppels te laten spelen. Laat zien waar kinderen uit kunnen kiezen. (Lego, kapla, tekenen, knutselen, gezelschapsspelletjes, enz.) Kies telkens 2 kinderen die met hetzelfde speelgoed willen spelen en wijs ze een plek waar dat kan. De verbinding tussen die 2 kinderen is in ieder geval al dat ze dezelfde activiteit leuk vinden. 

Je kunt ook tijdens de rekenles spelletjes doen. Zet ze in in een circuit, zodat je telkens een klein groepje aan je instructietafel hebt.
Algemene sommen: 

Tafelsommen, tafel van 2/5/10 en 3/4/5 met spelbord: 
https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/05/gered.html

Tafelsommen met kaboem.
https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/05/kaboem-om-tafels-de-oefenen.html

Spel met de deeltafels van 2/3/4/5 en 6/7/8/9:
https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/05/rekenspel-deeltafels-2345-en-6789.html

3. Terugkijken

Download het evaluatieformulier onder aan deze blog. (Als je op één van de pagina's klikt, kun je de twee pagina's downloaden). Of ons jaarevaluatieblad: (https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/06/corona-thema-evaluatieblad.html?m=1
)

Bespreek telkens van te voren de vraag die er op staat. En laat de kinderen hun blad dan vraag voor vraag invullen. Het liefst met wat tijd of een andere activiteit tussendoor. Geef alle tijd om de antwoorden te laten opschrijven of tekenen. Bepaal zelf of de kinderen mogen praten/overleggen of juist niet. Je kunt de antwoorden daarna klassikaal bespreken of een andere werkvorm kiezen; bijvoorbeeld 'over de streep' https://www.spelensite.be/spel/over-de-streep of binnen- buitencirkel, nummer 15 op de lijst van werkvormen op de volgende site https://wij-leren.nl/cooperatieve-werkvormen-artikel.php
Je kunt de kinderen ook 1 voor 1 bij je roepen en het samen bespreken.

Laat de kinderen het werk dat ze de afgelopen weken thuis hebben gedaan mee naar school nemen en bekijk dat ook samen. Je neemt daarmee het werk serieus en je krijgt zelf een beeld van wat er thuis is gedaan.

Je kunt daarna het kind werk laten kiezen wat in het portfolio kan. Het evaluatieformulier kan daar eventueel ook in.

Hang op het prikbord spullen die met de coronacrisis te maken hebben. Laat de kinderen ook dingen meenemen die voor hen persoonlijk met de coronacrisis te maken hebben. Dat levert vanzelf weer momenten op om te praten over de impact op de kinderen.

4. Groepsvorming
Op de volgende website kun je een gratis e-book bestellen met tips over hoe de groep weer op te starten. Het boek heeft vooral aandacht voor de sociaal-emotionele kant.
Als je je inschrijft voor hun nieuwsbrief ontvang je ook een e-book met 108 werkvormen voor groepsvorming. Ik heb dat ook gedaan, er staan een heleboel bruikbare spelvormen in.

Een ander idee om met je groep te doen is, samen een grote kleurplaat inkleuren.
Met het programma BLOCKPOSTERS kun je een kleurplaat enorm vergroten. Je kunt het op verschillende A4tjes uitprinten, het aantal kan je zelf kiezen. Alle kinderen krijgen dan een stukje van de 'puzzel' om in te kleuren. Samen maak je dan een mooie poster.
Deze activiteit geeft de kinderen tijd om bij te kletsen en jou tijd om kinderen bij je te roepen voor een persoonlijk gesprekje.

Laat de kinderen in groepjes een spel maken om elkaar nog beter te leren kennen. Twee lege spelborden met lege vragenkaartjes vindt je hier:
https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/05/lege-spelborden.html
Laat de kinderen samen de vragen bedenken. Zoals: wat vind je leuk aan de lente? Stel je krijgt 100 euro wat doe je daar dan mee? Wat is je lievelingsijsje? Waar word je boos van? Enz. Je kunt daarvoor de placemat methode gebruiken. (klik op het woord placemat om deze te downloaden) Dan komen alle kinderen aan bod. Zijn de spelletjes klaar? Spelen maar. Je kunt de verschillende spelletjes laten rouleren.

Wil je een kant en klaar spel? Klik op het document hiernaast om het te downloaden.

(Dit idee is nu even niet relevant.)
Een ander idee is om een wedstrijd te doen wie de hoogste zonnebloem kweekt. Het is nu de tijd om de zonnebloempitten in de volle grond te zetten. Zo kun je toch als groep iets samen doen, terwijl telkens de helft van de kinderen maar op school is..
We hebben een document gemaakt die je digitaal kunt versturen of kunt uitprinten.
https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/05/zonnebloemenwedstrijd.html

Neem ook tijd om met de groep te bespreken hoe jullie de laatste periode voor de zomervakantie samen een fijne groep willen zijn. Hebben jullie aan het begin van het jaar klassenregels gemaakt? Misschien een idee om die er weer bij te pakken.


5. Routines
Neem de tijd om nieuwe en oude routines weer goed neer te zetten, je wilt misschien weer gelijk aan de slag met de leerstof, maar als je hier eerst de tijd voor neemt heb je daar later plezier van. Je kunt gebruik maken van picto's. Die zijn gratis te downloaden op de site van Sclera: https://www.sclera.be/nl/vzw/home 


6. Vooruit kijken

Check waar de kinderen nu zitten in hun ontwikkeling. Je gebruikt misschien al leerlijnen, op de volgende site krijg je inzicht in welke aanbodsdoelen er zijn voor het basisonderwijs: http://tule.slo.nl/   https://www.leerlijnen.cedgroep.nl/po-sbo
Maar er zijn natuurlijk ook andere leerlijnen beschikbaar. 
Kijk per kind en per vak waar je verder moet en probeer daar groepjes van te maken.  
Je kunt daar ook methodetoetsen of dictees voor gebruiken.
Neem daar ook echt de tijd voor, het is een investering voor de weken die nog volgen tot de zomer. 
Geef jezelf daar ook de ruimte voor door kinderen op dat moment iets te laten doen wat ze zelfstandig kunnen. Of schakel daar extra hulp voor in, als dat een mogelijkheid is.

Zijn er kinderen die er tegen op zien om weer naar school te gaan omdat ze faalangstig zijn? We schreven ook een blog over wat je als leerkracht kunt doen voor een kind met faalangst.
https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/06/faalangst-wat-kun-je-doen-in-de-klas.html


7. Thuiswerk
Laat kinderen hun schoolwerk in een schooltas doen waarmee ze hun werk makkelijk mee heen en weer kunnen nemen. Zo kunnen ze thuis verder werken. Laat ze in hun agenda noteren wat er welke dag moet worden gedaan. Je kunt ook een planner meegeven, klik op de afbeelding om een template te downloaden.


Je kunt ook een memoblaadje in hun werk doen.
Die stevige tas kan onder hun tafel staan zodat ze niet telkens heen weer hoeven te lopen.

Om spelling thuis te oefenen zijn we bezig om voor verschillende spellingcategorieën opdrachtkaarten te maken, de eerste reeks is klaar en hier te vinden:
https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/04/spelling-oefenen.html
En de tweede reeks:
https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/05/opdrachtkaart-spellingscategorieen.html

Hier kunnen kinderen ook zelfstandig mee aan het werk thuis, omdat de werkvorm bij elke categorie hetzelfde is.

Voor spelling hebben we ook een lege woordzoeker. Je kunt zelf aan geven uit welke lijst de kinderen 10 woorden moeten zoeken.
https://lerenmetanitaensuzanne.blogspot.com/2020/04/maak-je-eigen-woordzoeker.html

Veel succes met het opstarten, geniet weer van je prachtbaan!

Groetjes, Suzanne en Anita

Tip: klik op het document hieronder om het terugkijkformulier te downloaden!




Reacties